Bližší informace o škole
Hřiště: https://ovajih.ostrava.cz/cs/informacni-rozcestnik/sport-a-sportovni-zarizeni/hriste-otevrena-verejnosti/zakladni-skola-ostrava-2013-hrabuvka-provaznicka-64Součást školy: ŠD, ŠJ
Motto školy: “…aby děti chodily do školy rády”
Zaměření školy: výuka žáků s intelektovým nadáním, rozšířená výuka AJ, MA – logiky a osobnostního rozvoje – úzká spolupráce se Světem vzdělání, výuka AJ od 1. ročníku s rodilým mluvčím, výuka některých předmětů částečně v AJ (CLIL).
Speciální pedagogická péče – školní poradenské pracoviště, výuka matematiky prof. Hejného, projektové vyučování, aktivní spolupráce s VŠB, Pedagogickou fakultou OU, Svetěm techniky, Mensou ČR, aj.
Zájmové kroužky: Klub logiky a deskových her, čtenářský klub, badatelský klub, informatiky a programování, Lego, AJ, hra na flétnu, kroužek šachový, keramický, florbalový, atletika, karate, basketbal, výtvarný, taneční, gymnastika, aktivity v rámci Školního informačního centra, aj.
Jazyky: 1. stupeň AJ; 2. stupeň RJ, AJ, FJ
Vybavení: hřiště s umělým povrchem, dětské hřiště, školní informační centrum s knihovnou, přírodovědná, fyzikální, jazyková, hudební učebna, učebna informatiky, keramická dílna, školní cvičná kuchyňka, dílny, interaktivní tabule, dataprojektory, digitální hnízda ve třídách (počítače, notebooky, tablety), třídy vybavené novým nábytkem, zahrada se skleníkem, netradiční trávení přestávek – stolní tenis, fotbálek, pobyt na zahradě a na hřišti o přestávkávh, aj.
Dále nabízíme: klub předškoláků, úzkou spolupráci s rodiči, pravidelné víkendové akce s rodiči a dětmi, příjemnou a vstřícnou atmosféru školy, individuální přístup k dětem, profesionální tým pedagogů, výjezdy žáků do zahraničí, školy v přírodě, lyžařské kurzy, kurzy plavání, badatelské kurzy aj.
Výuka Informatiky a Robotiky: výuka Informatiky probíhá již od 4.ročníku. Žáci mají k dispozici plně vybavenou interaktivní učebnu ICT učebnu doplněnou o sadu robotů řady VEX IQ-2.generace, iPady, MicroBity, BeeBoty, 3D-tiskárny a interaktivní digitální sady Vernier. Po softwarové stránce vedeme žáky k práci primárně s produkty nevyžadující instalace nebo placené licence – preferujeme cloudová řešení zejména MS 365 Copilot a GoogleClassroom.
V každém ročníku se snažíme postupně prohlubovat a rozvíjet základní digitální kompetence žáků. Zejména pak klademe vysoký důraz na kyberbezpečnost a kritické myšlení umožňující efektivní práci s informacemi. Naším cílem je, aby žák využíval digitální zařízení jako prostředek pro práci s daty a zároveň je dokázal efektivně využít i v kreativních činnostech. V neposlední řadě zapojujeme do výuky, kde je to vhodné, i využití umělé inteligence.
Výuka Informatiky se neomezuje pouze na samostatný předmět, ale je úzce a aktivně provázána spolu s ostatními předměty tak, aby byl žák schopen digitální zařízení využívat v co nejširším spektru činností a dovedností, a přitom byl pro něj proces učení co nejvíce poutavý a zajímavý.
Prováděné aktivity s žáky v rámci standartní výuky:
- sestavování robotů a navrhování různých herních polí
- navrhování vhodných programů a situací, se kterými se může robot setkat
- analyzování možných problémů, práce s chybou jako součástí edukativního procesu
- určování nejvhodnějších strategií k co nejefektivnějšímu dosažení stanoveného cíle pomocí robota
- sestavování algoritmů a programování robotů v grafickém prostředí Scratch nebo textovém Python
- seznámení s blokovým kódováním
- soutěže robotů – žáci zapojují několik robotů tak, aby spolu kooperovaly nebo naopak soutěžily
- navrhování a konstrukce jednoduchého 3D-modelu součástky nebo konstrukce nejjednodušších strojů
- navrhování a sestavování 3D-modelů jednoduchých staveb
- spolupráce v týmu na tvorbě složitějších projektů
- tisk modelů pomocí 3D-tiskárny
- 3D-návrh pomůcky do výuky nebo kterou lze využít při dalších experimentech
Při hledání nových talentů nebo u vybraných žáků se snažíme maximálně rozvíjet zejména:
- znalosti a dovednosti v oblasti robotizace a programování
- prostorové vnímání
- orientace v systému souřadnic
- algoritmizace a prioritizace událostí, tvorby procedur a funkcí
- logické myšlení
- informatické myšlení
- matematické závislosti operací spojených s prací s daty a činnostmi robotů
- kreativní učení
- kooperativní dovednosti
- využití umělé inteligence
Výuka anglického jazyka:
- od 1. třídy výuka vybraných předmětů metodou CLIL
- od 3. třídy (jednou týdně) výuka v plně vybavené jazykové laboratoři
- od 3. třídy soustavný rozvoj digitálních kompetencí a jazykových dovedností
- kroužky zaměřené na vykonání jazykových zkoušek Cambridge English úrovní A1– B2
Vybrané předměty vyučujeme již od 1. třídy výukovou metodou CLIL. Disponujeme plně vybavenou jazykovou laboratoří, ve které od 3. do 9. třídy probíhá výuka jednou týdně. Našim cílem je soustavný rozvoj digitálních kompetencí a rozvoj jazykových dovedností. Zaměřujeme se na dostatečné procvičení jazyka a jeho praktické využití v každodenním životě. V 6. třídě máme k běžné výuce navíc jednu hodinu týdně zaměřenou na konverzaci. Již několik let připravujeme žáky 8. a 9. tříd na zkoušky Cambridge English úrovně B1 (maturitní znalost AJ) často zakončené znalostmi na úrovni B2 (gymnaziální znalost AJ). Od školního roku 2025/2026 budeme zároveň na zkoušky Cambridge English připravovat žáky již od 4. třídy počínaje úrovní Pre A1 Starters.